Vid halv ett checkade maken och jag in på Stenungsbaden för årets Spring Regatta. In i det längsta hade vi funderat på om vi skulle bo över i ett rum på hotellet eller om vi skulle bo i båten som vi hade seglat hit från vår hemmahamn. Hotellet drog det längsta strået och det känns verkligen som att vi valde rätt när vi kom till rummet.

Efter en snabb afternoontea (det gällde att ladda inför kommande prövningar:-) tog vi oss ner till bryggan vid Kookaburra där vi som skulle segla matchrace skulle samlas för rorsmansmöte. Skepparna som skulle ta hand om oss och på bästa sätt både snabbt lära oss hur vi skulle segla Iod:erna, matchracingreglerna och även peppa oss till att vinna var Anna Kjellberg, Johnie Berntsson, Peter Klock och Urban Ristorp.

Vi delades in i fyra lag och jag hamnade i laget med Johnie Berntsson som tidigare vunnit Bermuda Gold Cup med just Iod. I mitt lag var även Fredrik Janson från självaste Stenungsbaden med. Fredrik fick snabbt hedersuppdraget att även i år sköta kicken. Den hade han lärt sig sedan förra året…

Efter att vi lagt loss och delat upp sysslorna ombord (jag fattar fortfarande inte hur jag så snabbt kunde välja att sköta storskotet) blev det snabbt allvar. Tiden klockades och när vi till första starten skulle ”gatea in” var det hlet plötsligt på blodigt allvar. Här fanns minsann inga tankar på att komma tvåa.

Det var verkligen hur roligt som helst även om vi fick slita. Som enda tjej ombord var jag hela tiden på tårna. Det gällde ju att platsa bland grabbarna. Dock är jag glad att jag hade fått med mig mina seglarhandskar för utan dem hade jag nog fått blåsor i händerna. Det var tungt! Ibland räckte min egen vikt inte ens till men det fanns alltid någon som kunde hjälpa mig att hänga på lite extra tyngd…

Den enda båten som vann över oss var ”tjejbåten” med Anna Kjellberg – och jag måste säga att de gjorde det snyggt, tyvärr.

Måste jag berätta att vi vann?! Självklart vann vi. Min man (som seglade med Urban Ristorp) fick se sig slagen inte bara en utan två gånger. De vinsterna kommer jag leva länge på 🙂

Jag var helt svettig efter seglingen så det var helt ljuvligt att få svida om till badkläder och glida ner i de varma källorna i Bluewaters Spa. Det hängde badrockar och stod badtofflor överallt. Alla var där – kändes det som.

Vid prisutdelningen serverades champagne och stämningen var på topp. Slutresultatet? Jo – så här blev det:

  1. Johnie Berntsson (med benäget bistånd av undertecknad…)
  2. Urban Ristorp (ja just det – den båt där min man var med)
  3. Anna Kjellberg
  4. Peter Klock

Uno Svenningson

Nu har vi både ätit middag och fått en kanongod chokladdessert. Uno Svenningsson står på scen och alla är på riktigt gott humör. Tror nog inte att någon tänker på att våren inte riktigt är på plats utomhus där regnet och vinden (vårvindar friska+)  dominerar – men vintern – den har rasat ut!

Kram ooch tack från en segrare!

Elisabeth

