Idag var det träning med Bluewater Girls. Vad skulle vår tränare hitta på för något idag tro? Träningen börjar redan 7.30 så det var både jättemörkt och jättekallt när jag tog mig upp ur sängen. Det var med lite skräckblandad förtjusning jag tog mig dit idag. Det var ett tag sedan jag var med och jag såg framför mig hur de andra tjejerna hade lämnat mig långt bakom sig. Men – jag tog mig upp och var ombytt och klar tills vi skulle börja.

Vi skulle visst vara i träningsrummet ”uppe” idag och fick instruktioner om att utrusta oss med varsin matta och en pilatesboll. Det här med pilatesbollar verkar vara en hel vetenskap i sig och självklart lyckades flera av oss ta fel storlek… Är lite osäker på vad träningen idag kallas men jag tror att jag hörde någon säga något om Body Ballblast men utan ”pump”delen – undra om det stämmer? Annars lär jag ju få höra det.

Vet ni hur svårt det är att balansera på en pilatesboll? Bara att sitta på den och lyfta ett ben i taget är en extrem utmaning för balansen och man riktigt känner hur alla pyttesmå muskler i hela kroppen (de där som mest brukar lata sig) tvingades hjälpa till idag. Det kommer att kännas imorgon. Det var länge sedan jag skrattade så mycket på en träning men vi flera tillfällen var det någon av oss som helt tappade balansen och ramlade åt sidan eller bakåt. Tänk då vilken effekt det får på personen bredvid dig som själv balanserar på sin boll och som inte alls är beredd att parera för ytterligare utmaning. Det var som fallande dominobrickor emellanåt och väldigt roligt.

Efter träningen var det dags att bänka sig för en föreläsning av Jan Tern från Personbästa. Föreläsningen handlade om friskvård och välbefinnande. Han menar att det inte räcker att bara träna för att må bra. Hur du äter, den glädje du sprider och hur du tänker är minst lika viktiga delar i att helheten. Han framförde mycket tankvärt och även om man känner igen en hel del av det i sak är det lätt att ramla i fällan och bara veta – inte göra (gör som jag säger – inte som jag gör). Insatsen i allt vi gör måste vara större än motståndet och då kan man göra på två sätt. Antingen öka insatsen eller minska motståndet. Sen gäller det att hitta balansen i det också. Ovanpå det så ska det vara roligt.

Vilken start på dagen vi fick!

Önskar dig en bra dag!

//Elisabeth

Ps – Visste du förresten att om du skrattar en kvart om dagen så motsvarar det en viktminskning på ett år på 1-2 kg? Eller att om du tittar på tv 3 timmar varje dag så motsvarar det alla dygnets timmar  från 1 januari till 9 mars? Hm – Dags för mer skratt och mindre tv kanske? Ds

