Helgen 12-14 november anordnade Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt i samarbete med Presenthörnan i Stenungsund. Det annorlunda evenemanget utgjordes av en ”jakt” på föremål skapade av konstnären Åsa Jungnelius för Kosta Boda och var uppdelad på olika stationer varpå det bjöds tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen stod konstnären själv och berikade gästerna genom att dela med sig av sitt konstnärskap.

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Under en helg i november förvandlades Stenungsbaden till en visningsplats då konstnären Åsa Jungnelius bjöds in för att visa upp sitt arbete, ett konstnärskap som kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. Runt om på hotellet hade föremål placerats ut, bl.a. ur den berömda Make Up-serien från Kosta Boda med överdimensionerade nagellacksflaskor och läppstift i glas. Under skattjakten bjöds gästerna på dryck och tilltugg, avslutningsvis välkomnades samtliga in till Villa JC Stevens dit även konstnärinnan själv anslöt för att berätta om bakgrunden till hennes konstnärskap. Varje deltagare fick sedan champagneglaset XLARGE från Kosta Boda-serien Sugar Dandy med sig hem.

Skattjakten var ett samarbete mellan Presenthörnan i Stenungsund och Stenungsbaden. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige. När Presenthörnan skulle exekvera en visning med Jungnelius arbeten letade man efter en mer passande lokal för nya vinklingar och valet föll på Stenungsbaden Yacht Club som erbjöd både yta och en stimulerande atmosfär.

-Vi har arbetat ihop tidigare och valet kändes naturligt med tanke på kombinationen avkoppling, god mat och konst. Stenungsbaden nappade på idén och vi sydde ihop ett lyckat koncept med hotellets faciliteter tillsammans med Jungnelius arbeten och en upptäcktsfärd, eller skattjakt, som förenade de båda. Evenemanget blev otroligt lyckat. Nöjda gäster på ett fullbokat hotell vandrade omkring mellan de olika stationerna, tog del av tankeväckande konstlektyr på varje anhalt och fick slutligen en föreläsning av Åsa Jungnelius själv. Det här gav definitivt mersmak för både Stenungsbaden och oss på Presenthörnan, säger Per-Eric Pettersson på Presenthörnan i Stenungsund.

-Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett sådant här lyckat arrangemang i ryggen är vi förstås oerhört taggade att genomföra liknande projekt framgent, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

 -I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan – men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Advertisements