90 armhävningar lyckades Mark få Bluewater Girls att göra idag. På tårna! Visst, en hel del annat också men just mängden armhävningar är jag mest fascinerad över. Det var först i bilen på väg därifrån som jag började räkna på hur många det egentligen blev under morgonens träning. Nästan 100 armhävningar! Hur gick det till? 

Uppvärmningen bestod av magövningen ALFABETET och den är precis vad den låter som. Liggandes på rygg med benen 3 inches (Marks ord) över marken skulle alla alfabetets bokstäver göras i luften. Vi fick också lära oss att siffrorna 1 – 10 ingår i hans alfabet J. När vi var klara med det fick vi dela in oss i par och hämta en stepbräda per par. Växelvis skulle vi sedan göra övningarna. Armhävningsövningarna. Armhävningsövningarna med klättring. De gick till så här: En rak armhävning, självklart på tårna, och sedan skulle händerna ”klättra”, ner från brädan och tillbaka upp på brädan. Nästa armhävning och så vidare. 10 stycken, fem gånger och vi turades om. Totalt 50 stycken. Jag vet redan nu att det kommer att kännas imorgon.

Jag gillar det här med att jobba i par och det tror jag att de andra gör också. Runt om i salen hördes uppmuntringsrop ”kom igen”, ”en till orkar du”, ”det ser bra ut”, ”gott jobbat”… Är det det här som också kallas teambuilding? Mark gick runt och petade på fötter, justerad tyngdpunkter och handhållning. Allt för att vi skulle göra övningen så rätt som möjligt. Just det här småjusterandet som han gör upplever jag lyfter träningseffekten till nästa nivå. Han vill verkligen att vi ska få ut maximal träningseffekt.

Visst fanns det fler varianter på armhävningar att göra. Vi fick göra ytterligare 5 x 4 raka armhävningar, med klättringsmomentet, men lägga till en armhävning när vi hade händerna på golvet också. Det blev alltså ytterligare 40 stycken. Jag kan ju säga att de allra sista var riktigt jobbiga att göra men jag tror att många blev förvånade över vad de presterade idag – igen. Det verkar alltid vara så att vi lyckas göra saker vi inte trodde var möjliga och det bara för att Mark säger att det går.

De sista övningarna för dagen gick av bara farten och sen var det dags för frukosten. Belöningen! Ljudnivån runt bordet steg i takt med att orken återvände och jag tror att flera, precis som jag, redan ser fram emot nästa onsdag.

Tack för idag!