Stenungsbaden Yacht Club storsatsar på mat & dryck

Nu bygger Stenungsbaden om hela restaurangplanet. Samtidigt har vi gjort en fantastisk nyrekrytering i Isabell Dagman som Food & Beverage-manager. Hon har både erfarenheten och idéerna att driva förändringsarbetet i våra kök, barer och restauranger.  Målbilden är att vi ska upplevas mindre som  stadshotell och mer avslappnad amerikansk östkust. Och givetvis ska allt vara klart till Tjörn-Runt, årets givna höjdpunkt på en Yacht Club som vår.

Huvudrestaurangen med 250 platser och underbar havsutsikt är naturligtvis kronan på verket i detta förändringsarbete, men även två barer och en konferensavdelning omfattas av ombyggnationen som redan är i full gång. – Vi bygger givetvis i omgångar för att verksamheten ska fungera parallellt, säger Patric E Österström, anläggningens märkbart taggade VD. – Stenungsbaden har genomgått omfattande renoveringar och en enorm förändring de senaste 10–15 åren, fortsätter han. Vårt nya spa har blivit väldigt uppskattat och gästerna har strömmat till anläggningen, inte minst helggästerna. – Vi är inte längre bara ett konferens- och nöjeshotell, konstaterar Patric nöjt. Massor av människor kommer numera hit för att njuta av vårt spa, vår anläggning och varandras sällskap. Vi fick dessutom ett internationellt erkännande när vår konferensvilla blev utsedd till Europas bästa. På sistone har dock restaurangen varit den svaga punkten i upplevelsen. Dels har den varit sliten eftersom det faktiskt är länge sedan vi gjorde något åt den, dels har ärligt talat inte maten alltid levt upp till våra ambitioner. Det får vi nu Isabelles hjälp att råda bot på, rundar Patric av.

– Jag tror väldigt mycket handlar om att mat & dryck inte riktigt hängt med i varken Stenungsbadens eller omvärldens snabba förändring, säger Isabell. Idag är upplevelsen på restauranger runt om i världen mycket mer casual. Med alla val vi har att göra i dagens samhälle, tror vi att det är viktigt att vara lika tydliga i vår restaurang som vi är på hotellet i övrigt. Vi vill att våra gäster ska känna sig trygga med att vi gör medvetna val när det gäller råvaror, vi vill främja lokalproducenter, vi tänker på miljön. Vi vill servera ”enkel” mat på fantastiska råvaror i en avslappnad och elegant miljö. Var passar en sådan matidé bättre än på en Yacht Club som Stenungsbaden.?

I både inredning och service har vi länge hämtat vår inspiration i vår egen historia om Americas Cup och därmed också från den amerikanska östkusten. Vårt kök får nu tips och inspiration av en kock från New York, som dessutom känner till våra svenska råvaror. Han kommer att hjälpa oss att ta fram ett koncept som är enkelt, gott och prisvärt. En fusion mellan amerikansk östkust och svensk västkust när det är som bäst.

– Det känns väldigt inspirerande att ta tag i mat och dryck här nu när hotellet samtidigt blir ännu finare. Självklart ska vi bjuda västkustens bästa clam chowder i vår nya restaurang och Stenungsunds bästa burgare njuts nog bäst i vår nya lounge. Vi börjar med att bygga om vår nattklubb, som istället kommer att bli vårt nya living room. Där vill vi att våra gäster ska känna sig som hemma, krypa upp i en skön fåtölj, slappna av till bra musik och kanske välja bland vårt fantastiska romsortiment, förklarar Isabell entusiastiskt.

– Isabell kommer senast från Hotell Gothia Towers där hon varit med och genomfört stora och framgångsrika förändringar under det hotellets spännande utveckling. Vi har gjort en drömrekrytering och är väldigt glada att han henne ombord nu, avslutar Patric E Österström stolt.

Stenungsbaden Yacht Club är en hotell- och konferensanläggning influerad av America’s cup och oceanångarromantik – i svensk västkuststappning. Med en konferenskapacitet på 1 500 personer och bäddar för 450 gäster, närhet till såväl Göteborg och Landvetter som Bohusläns klippor, finns här alla förutsättningar för ett lyckat möte. Stenungsbaden Yacht Club grundades år 1963, är medlem i Svenska Möten, ägs av Home Properties och drivs av Nordic Choice Hotels – Nordens största hotellkedja med över 170 hotell.